خواص زرشک چیست؟+ زرشک چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خواص زرشک چیست؟+ زرشک چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
نوشته شده در یک شنبه 7 ارديبهشت 1399
بازدید : 87
نویسنده : مهرو

مصرف دارویی زرشک قدمت بیش از 2500 سال دارد. از این دارو در طب عامیانه هند برای معالجه اسهال ، کاهش تب ، بهبود اشتها ، تسکین معده ناراحت کننده و تقویت قدرت و همچنین احساس بهزیستی استفاده شده است. امروزه ، این گیاه به طور گسترده برای اهداف دارویی در ایران استفاده می شود ، از جمله برای اختلالات صفراوی (مانند بیماری کیسه صفرا) و سوزش قلب.

زرشک و طلای زراعی (Hydrastis canadensis) اغلب برای اهداف دارویی مشابه استفاده می شوند زیرا هر دو گیاه حاوی بربرین شیمیایی هستند. نشان داده شده است که بربرین مانع از رشد باکتری ها در لوله های آزمایش می شود و ممکن است به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. عصاره آبی زرشک تأثیرات مفیدی بر روی سیستم قلبی و عروقی و سیستم عصبی دارد. به همین ترتیب ، ممکن است در درمان فشار خون بالا ، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و برخی از اختلالات عصبی مانند صرع و تشنج مفید باشد. مطالعات اخیر حاکی از آن است که زرشک همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

عفونت و اختلالات پوستی

زرشک برای سهولت التهاب و عفونت مجاری ادراری (مثانه و مجاری ادراری) ، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی (گلو درد ، احتقان بینی ، سینوزیت ، برونشیت) و همچنین عفونت های کاندیدا (مخمر) پوست یا واژن استفاده می شود. عصاره زرشک همچنین ممکن است علائم برخی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و آکنه را بهبود بخشد. برای تأیید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

اسهال

زرشک ممکن است درمانی مؤثر برای اسهال باشد (از جمله اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از مسمومیت غذایی). چند مطالعه نشان داده اند که زرشک علائم را سریعتر از آنتی بیوتیک ها بهبود می بخشد ، شاید به دلیل اینکه خاصیت قابض دارد ، اما ممکن است آنتی بیوتیک ها در از بین بردن باکتری ها در روده مؤثر باشند. به دلیل عواقب جدی که در ارتباط با اسهال باکتریایی وجود دارد ، اگر از زرشک برای کاهش علائم استفاده می شود ، بهتر است این گیاه را همراه با درمان استاندارد آنتی بیوتیکی مصرف کنید. با این حال ، مصرف زرشک با آنتی بیوتیک ها ممکن است اثر آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. قبل از ترکیب این دو با پزشک خود صحبت کنید.


توضیحات گیاه
زرشک درختچه ای است با شاخه های خاکستری و خارپشت که می تواند تا حدود 9 فوت قد داشته باشد. گلهای زرد روشن در بین ماه های آوریل و ژوئن شکوفه می گیرند و تیره می شوند و دسته های توت های قرمز را در پاییز فرو می کنند. از ریشه ، پوست و انواع توت ها برای اهداف دارویی استفاده می شود.


این از چه چیزی ساخته شده است؟
ساقه ، پوست ریشه و میوه زرشک حاوی آلکالوئیدها است که برجسته ترین آنها بربرین است. مطالعات آزمایشگاهی در لوله های آزمایش و حیوانات حاکی از آن است که بربرین دارای اثرات ضد میکروبی (باکتری و انگل کشته شده) ، ضد التهاب ، فشار خون بالا (باعث کاهش فشار خون) ، آرام بخش و ضد تشنج است. بربرین همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. همچنین روی عضلات صاف که خطوط روده را تنظیم می کنند نیز عمل می کند. این اثر آخر ممکن است به بهبود هضم و کاهش درد دستگاه گوارش کمک کند.


فرم های موجود
زرشک در کپسولها ، عصاره های مایعات ، تنتورها و به عنوان پماد موضعی موجود است. ریشه های خشک زرشک را نیز می توان در چای استفاده کرد. عصاره زرشک به طور استاندارد استاندارد شده است که حاوی 8 تا 12 درصد آلکالوئیدها (بربرین) است.


چگونه آن را مصرف کنیم
کودکان

مدارک کافی برای تعیین دوز برای کودکان وجود ندارد. دوزهای خاصی از زرشک ممکن است برای کودکان ناامن باشد ، بنابراین از زرشک در کودکان تحت نظارت یک پزشک متخصص مراقبت بهداشتی استفاده کنید.

بزرگسالان

مقدار مصرف باید توسط ارائه دهنده شما تعیین شود. زرشک را نباید برای مدت طولانی (بیش از یک هفته) بدون نظارت پزشک مصرف کرد.


موارد احتیاط
استفاده از گیاهان دارویی یک رویکرد زمانبر برای تقویت بدن و معالجه بیماری است. با این حال گیاهان دارویی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و می توانند با سایر گیاهان ، مکمل ها یا داروها در تعامل باشند. به همین دلایل ، شما باید گیاهان گیاهان را با احتیاط ، تحت نظارت یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مصرف کنید.

افرادی که از دوز طبیعی و مناسب زرشک استفاده می کنند ، معمولاً عوارض جانبی گزارش نمی دهند. موارد گندیدگی و استفراغ با دوزهای بسیار زیاد این گیاه گزارش شده است.

در نوزادان ، بربرین (ماده مؤثر زرشک) ممکن است در عملکرد کبد اختلال ایجاد کند و ممکن است زردی را بدتر کند.

زنان باردار نباید زرشک مصرف کنند ، زیرا این امر ممکن است باعث انقباضات رحمی شده و باعث سقط جنین شود.

 

تعامل ممکن است
به طور مشخص مشخص نیست چه داروها ، گیاهان یا مکمل هایی ممکن است با زرشک در تعامل باشند. با این حال ، ممکن است که زرشک با موارد زیر تعامل داشته باشد:

آنتی بیوتیک ها: مصرف زرشک با آنتی بیوتیک ها ممکن است اثر آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. در مورد مصرف زرشک در رابطه با آنتی بیوتیک درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون): زرشک ممکن است اثر داروهای رقیق کننده خون را تغییر دهد. اگر ضد انعقاد را مصرف می کنید زرشک را مصرف نکنید.

آنتی هیستامین ها: زرشک ممکن است اثرات آنتی هیستامین ها را افزایش دهد.

داروهای فشار خون: زرشک ممکن است اثرات این داروها را افزایش دهد. اگر داروی فشار خون مصرف می کنید زرشک را مصرف نکنید.

Celecoxib (Celebrex): زرشک ممکن است با Celebrex در تعامل باشد. قبل از ترکیب این دو با پزشک خود صحبت کنید.

دیورتیک ها (قرص های آب): زرشک ممکن است اثرات این داروها را افزایش دهد. قبل از شستن این دو با پزشک خود مشورت کنید.

داروها برای دیابت: زرشک ممکن است قند خون را کاهش داده و اثرات این داروها را قوی تر کند. اگر داروهای دیابت مصرف می کنید زرشک را مصرف نکنید.

سایر داروهای متابولیزه شده توسط کبد: از آنجا که زرشک روی کبد کار می کند ، ممکن است روش بسیاری از داروهای متابولیزه شده توسط کبد را در بدن شما تغییر دهد. با پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی صحبت کنید.


کلم چه خواصی دارد؟






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: